Huismus Bescherming Nederland » Home » Een huismus-project belicht
  Een mus-onderzoek belicht

Een huismus-project belicht

Thermisch Tellen op de mussen-slaapplaats

We hebben hier, op het erf van Stichting Witte Mus, een hele grote kolonie huismussen. Zeggen wij. Maar kunnen we dat ook hard maken ? We doen al sinds 2009 pogingen, maar het blijkt nog niet zo eenvoudig. Misschien vanaf vrijdag, 11 februari (2011), dan eindelijk eens. Pedak Meettechniek komt ons dan een korte training geven, waarna we hun thermische meetapparatuur drie dagen mogen gebruiken. Een donatie voor het werk van Stichting Witte Mus.

HOE TEL JE VOGELS ?
Het tellen van vogels is een moeilijk op te lossen probleem.
Als de vogels in kolonies leven en ze vliegen over, zoals spreeuwen, meeuwen en boerenzwaluwen, dan kun je ze nauwelijks tellen omdat ze zo snel zijn.
Zitten ze in de struiken, zoals spreeuwen, groenlingen en huismussen, dan zitten ze vaak weer niet stil of hebben de vogels zich te goed verstopt, waardoor je ze ook niet goed kunt tellen.

INGEWIKKELDE REKENFORMULES
Hele rekenformules zijn er voor ontwikkeld om onder verschillende omstandigheden dan toch nog een "educated guess" te kunnen doen, een op wetenschap gefundeerde schatting te kunnen maken. Zo is er een formule voor vogels op het water. En er is een formule die aan de hand van het geluid van vogels hun dichtheid bepaald, gebaseerd op de telcirkel gedeeld door het gebied waarin de vogels voor komen.

TUINVOGELTELLING
De tuinvogeltelling van de maand januari lijkt eigenlijk vooral bedoeld om mensen betrokken te houden bij vogels. Voor de huismus geldt in ieder geval dat je een zelfde groep makkelijk vaker dan eens kunt tellen wanneer niet iedereen op de zelfde dag en op het zelfde moment telt. En dan is een telling van een half uur, willekeurig verspreid over 48 uren, misschien niet de beste methode.

Ook geldt voor huismussen dat die heel erg beweeglijk zijn; ze moeten snel kunnen vluchten en doen dat dan ook bij het minste of geringste.

Om de huismus te tellen zou je dus in ieder geval een hele snelle camera moeten hebben. Wij hebben het getest, en komen op een sluitertijd van 1/3000 seconde, wil je een vluchtende huismus bevroren in beeld krijgen. In plaats van een vage vlek (huismus) die in andere vage vlekken (huismussen) overloopt.

Een foto zou dus kunnen. En dan het liefst op een moment dat ze stil zitten. Dat doen huismussen alleen 's nachts. Waarbij ze zich heel erg goed verstoppen in klimop, struiken en bamboe. Wat weer niet goed is voor de camera. Bovendien heb je het nadeel van de duisternis waardoor een gewone camera niet meer nuttig is.

ALLE SOORTEN FOTOGRAFIE AL GEPROBEERD
Om dit tel-probleem op onze eigen manier op te lossen hebben we bij Stichting Witte Mus in 2009 al eens een FLIR-camera gehuurd. Een warmte gevoelige camera. Een voorbeeld van een foto van de FLIR camera zie je hier naast. De witte ballen met rode rand zijn huismussen in de struik. De resolutie en de gevoeligheid van deze FLIR camera bleek zo laag te zijn dat we er maar een heel klein deel van de verborgen huismussen mee konden opsporen.

In 2010 deden we daarom tests met InfraRood film. Omdat digitale camera's infraRood licht gebruiken om hun metingen te doen, en daarmee de IR film belicht zou worden op een verkeerd moment, moest de analoge camera van zolder komen. Een Minolta XE-5.
Die moest eerst maar eens gerepareerd worden dan. Gelukkig had de beroemde fotozaak Konijnenberg te Den Ham daar nog wel een adresje voor. En de InfraRood film kun je met veel gezoek uiteindelijk op internet in Groot-Brittannië bestellen.

Maar wat schetst onze verbazing toen de foto's bij een speciale vakcentrale ontwikkeld en bij ons terug waren:
Alle foto's waren zwart. Maar dan ook echt, helemaal, diep, zwart.
Het bleek dat de resolutie van een infraRood film welliswaar veel hoger was dan een FLIR camera, maar dat de warmte gevoeligheid heel erg laag was; pas bij 200 graden Celsius zou de IR film iets weer gaan geven.
En een huismus is maar ergens tussen de 20 en 40 graden Celsius.
Daarmee was het duidelijk waarom ook infraRood film in een analoge camera niet werkte.

EN DAN NU EINDELIJK ANTWOORDEN ?
En in het weekeinde van 11 tot en met 13 februari (2011) komt Martijn Droog, van Pedak Meettechniek, ons te hulp met apparatuur van de zaak. We beginnen vrijdag 11 februari om 10 uur met een korte training in het gebruik van een Thermische Camera. Dat duurt tot ongeveer 12 uur. Lunchtijd dus.
En daarna heeft Stichting Witte Mus de rest van de dag en het hele weekeinde om alles te meten dat we weten willen.

Welke slaapplaatsen gebruiken de huismussen op dit moment ?
Welke van de 3 slaapplaatsen is favoriet of biedt de meeste plaats ?
Hoe hoog slapen de huismussen het liefst ?
Slapen de huismussen, als ze in planten slapen, heel dicht tegen elkaar aan ?
Op welke plekken onder de dakpannen slaapt een huismus ? Kunnen we zelfs dat meten ?
Hoeveel mussen slapen er nu precies op het erf van Stichting Witte Mus ?
Zijn mussen, als ze nog voor zonsopgang al komen eten, nachtblind ?
Hoe verstoppen de huismussen zich overdag in de bamboe ? Laten ze zich er boven in vallen en laten ze zich dan diep in het hart van de bamboe naar beneden zakken ?
En de Kerkuil, als we die zien. Hoe doet zij dat nu eigenlijk, dat klimmen in de bamboe ?

Allemaal vragen waar we van hopen dat we daar na 14 februari 2011 een antwoord op hebben.

Hieronder een voorbeeld van een opname, gemaakt met Pedak meetapparatuur, in dit geval een Thermische (Optris) Camera.
Dit zijn huismussen die door een struik springen.
Met een daglicht camera zie je die nauwelijks, maar met de thermische camera .. oordeel zelf maar: